söndag 18 oktober 2009

Sovmorgon i dag

Jag misstänker att Skyggot smygläser min blogg, för i dag har han varit lite extra smörig. Han gick upp med Hulliganen och lät mig sova lite extra... Eller så vill han bara helt enkelt ha sex.

Hur som helst. Min ljuvliga sovmorgon fick ett abrupt slut när jag hörde små klibbiga barnfötter kusligt närma sig sänggaveln. Jag piggnade till ytterligare då han tryckte in ett finger i ögat på mig och bankade sänglampan i huvudet på mig fem gånger. När han sedan skulle upp i sängen för att trycka på bajsmaskinens mjuka fontanell, bestämde jag mig för att det var dags att kliva upp.

Lyckas faktiskt nästan äta upp hela frukosten innan det är dags att spola av bajsmaskinen lilla knubbiga kropp eftersom det läckt igenom boddyn och allt. Trots att han bar blöja vid olycksögonblicket.

Hulliganen har varit på strålande humör och kunnat roa sig själv rätt bra, så jag kunde till och med titta på tv denna soliga höstmorgon. Jag älskar alla dessa dokumentärer på Tv4 Fakta. Jag kan stirra förtrollat på dessa program en hel dag om jag finge. Ljuvliga blodiga operationer, svåra förlossningar, kusliga mordgåtor mm. I love it!

Men Trotsmaskinen hade även hon hittat ut ur sitt rum denna morgon och jag konstaterade ganska omgående att det inte går att se otextade faktadokumentärer när man har en åttaåring bredvid sig i soffan. Jag vill inte låta otrevlig och be henne knipa, fastän jag missar hela spännande dokumentären om Berlinmurens fall.

Men när även Hulliganen kladdfot, kommer rultande, naken med sopborsten i högsta hugg, som han bankar i bordet, samtidigt som han hojtar "PANN" PANN" ...så ger jag ger upp, jag stirrar på den gamla Hollandaisepåsen som fortfarande ligger kvar under bordet sedan en vecka tillbaka, och bara håller med.

Jag håller med om allt hon säger och jag försöker svara på alla frågor. Allt nödvändigt man som åttaåring måste dela med sig till sina tv-tittande föräldrar.

Tex, Att den tecknade hjältehunden Bolt har en blixt på rumpan, att giraffer kanske har långa halsar för att kunna pussa myrorna på marken, att bajsmaskinen bara är söt på den ena sidan av ansiktet, eftersom det sitter en kladdig snorbobba utsmetad på den andra, samt en massa andra nödvändiga kommentarer.

Kanske, kanske, om jag har tur, så går det en repris på dokumentären om några år.

1 kommentar:

Anonym sa...

dina mornar är så mycket mer händelserika och spännande än mina. det är nästan, men bara n ä s t a n så att jag är avis ;)

Kanin = Blottare???

Jag har tydligen närt en liten blottare vid min barm. Det brukar komma små jobbiga småungar och plinga på dörren eftersom Trotsmaskinen har ...