onsdag 19 maj 2010

Varför?


Om jag själv skulle gissa åldern på ägaren till prylarna på denna hylla, så skulle jag gissa på en dam i ca 68 års åldern. En skötsam pensionerad morgonpigg dam som gillar att sticka och titta på körslaget. En glad och duktig kvinna som bakar och träffar sina barnbarn ibland. Hon har permanentat hår och bär stickade kardegans och hennes älsklingsrätt är kroppkakor med smält smör... Hon prenumererar på Allers och löser alla korsord. Även de svåraste, som hon skickar in och vinner en tallrikserie med tomtemotiv. Hon firar julen och påsken, pingst och alla högtider som finns och hon har pynt i överflöd. Alla hennes bord pryds av virkade löpare som hon givetvis virkat själv. Hon spar på alla rabatter hon hittar i reklamblad. Hon åker buss till Hökarängen om det visar sig att falukorven är 3 kronor billigare där än hennes lokala matbutik.

Men jag är inte 60. Jag är en förbannat lat 36 åring med tre ungar som suger musten ur mig. Jag är trött och fet för jag orkar aldrig banta efter mina förlossningar som gett mig foglossning, ryggvärk och annat skit som jag går och gnäller över på dagarna. Mitt hem ser ut som fan för jag har noll känsla samt intresse för inredning, och jag äger inte ens en hel servis. Den största höjdpunkten i mitt liv är när ungarna somnat så jag kan hala fram min 200 grammare marabou och titta på någon blodig skräckrulle helt ifred. Och när då min man tigger efter sex så suckar jag högljutt över att han stör mitt i min sällsynta chokladätarstund. Ganska ofta har jag lite barnkräk på axeln som jag anser vara en värdslig sak.

...Så varför äger jag då dessa grejer. (se lista nedan)

1. Dammsugarpåsar till en dammsugare a la modell 1987?

2. En burk spraystärk när jag aldrig stryker? Och om jag mot förmodan skulle vilja stryka så använder jag definitivt inte stärkelse.

3. En väldigt gammal kartong bleksalt från Grumme när jag aldrig använder bleksalt? Dessutom är den så gammal så att pulvret har bildat små betongklumpar.

4. Mässing och kopparputs när jag inte ens har mässing och koppargrejer hemma?

Varför?

Jag har en granne som är ca 68 år, jag nog ta och ställa prylarna utanför hennes dörr i morgon bitti. Hon blir säkert jätteglad.

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaaa, du är jag. jag har också sånadäringa viktiga pryttlar i varannat skåp härhemma. klumpiga pulver jag inte har en blekaste vad de ska användas till. eller emot. för. ähh.
men jag har dem, för man vet ju liksom aldrig. en dag står jag med en katastrof famnen som inte överhuvudtaget går att lösa utan just det där klumpiga pulvret. så jag spar. och den som spar han har. ;)

Kanin = Blottare???

Jag har tydligen närt en liten blottare vid min barm. Det brukar komma små jobbiga småungar och plinga på dörren eftersom Trotsmaskinen har ...